lõuna surfarid
avaleht varustus opetused lohesurf jääsurf

esileht  »  õpetused  »  TRIIP

TRIIBUTAMISEST

KUIDAS SAADA VARAKULT GLISSI?

Tuulemiinimumi tingimustes on laua glissi saamiseks vaja oma raskus mõistlikult trapetsi ja mõlema jala vahel ära jaotada. Mingil juhul ei tohi täiega kontsadele toetuda, nii et laud kaldu vajub. Alati tasub jälgida, et laud oleks horisontaalne. Enne rihmadesse astumist tuleks esimene jalg asetada sirgelt rohkem laua keskele masti taha. Tagumine jalg jääb rohkem serva poole ja kõverdub pisut. Surutakse varvastega, mis ei tähenda, et kontsad laualt lahti kerkivad. Tunne peaks olema nagu kitsast saabast jalga ajades. Võimaluse korral tuleb toetuda trapetsile ja nõjatuda pea tahapoole. Kontsadega hakatakse survet avaldama alles siis, kui laud juba glisseerib. Kõverdatud põlved glissieelses staadiumis rakendavad keharaskust alati valesti ja vähendavad kiirust. Õige asend on selline, et keha ja käed moodustavad 7 kuju. Kui esimene jalg on juba rihmas, aga tagumist veel ei saa panna, siis tuleks tagumine viia pisut rohkem keskele ja toetada sellega üsna kergelt. Esimene jalg jätkab varvastega surumist. Purjega "pumpamine" nõuab juba suuremaid oskusi. Just seetõttu, et samal ajal peavad keha ja jalad jääma rahulikuks. Väiksedki muutused laua kaldes või raskuse jagamisel jalgade vahel mõjuvad kiirusele, muudavad kurssi ja laud ei lähe glissi. Alati on kasulik suuremat kiirust otsida pisut allatuult pöörates. Glissi saades võib hiljem teravamalt sõita. Kui laud on juba täies glissis, siis on kasulik varbad rihmades laualt lahti tõsta. See suurendab kontsade survet, laud püsib paremini horisontaalis, nina ei tõuse liialt üles ja kiirus suureneb.

Kokkuvõtteks. Nõrga tuulega glissieelselt töötavad varbad, täies glissis kontsad. Keharaskus püütakse igal juhul rakendada jalgadega ristisuunas uimele surudes ja kehaga trapetsisse nõjatudes. Lauda oma raskusega vee alla suruda pole ju mõtet. Ja kui ikka glissi ei saa, siis tuleb trimmi asjad üle vaadata või minna ja uus LE (limited edition) ehk PRO laud osta, mis kaalub paar kilo vähem.

KUIDAS KIIRUST KASVATADA (LEFEBVRE)?

1.Hoida laud horisontaalne toetudes varvastele.

Algajad toetuvad liiga palju kandadele. See võib aidata vastu tuult sõidul, kuid kiirust võtab maha, kuna laud kaldub serva peale. Horisontaalne laud on kiire laud. Ka vastu tuult sõidul tuleb laud hoida horisontaalis ja suruda varvastega. Toomas Mölder asjakohase spetsialistina arvab siiski, et krüssates ei saavuta õiget teravust lauda servale kallutamata.


2.Suruda külgsuunas uimele.

Glisseerides tuleks tagumise jalaga suruda külgsuunas uimele. Selline surve põhjustab liikumist ja suurendab seega kiirust. Tekkiv resultantjõud on ilmselt suunatud laua liikumise suunas. Analoogiline jõud toimib märgatavalt ka näiteks veesuusatamisel, uisutamisel, rulasõidul jne. Nii, et suru aga kõvasti ja kiirus muudkui suureneb kuni uime jupeks lendamiseni.


3.Hoia end purjest võimalikult eemal sirutades käed välja ja andes ka õlad ette.

Selline sirutus vähendab kaalu laual selle arvel, et rakendab sõitja kaalu rohkem purjele. Kokkuvõttes väheneb laua veetakistus. Võib isegi sõita poomist ainult sõrmeotstega kinni hoides.


4.Hoia käetega poomist umbes õlgade laiuselt.

Selle asendi efekt on nagu eelmiselgi selles, et keha jääb purjest võimalikult kaugemale ja kaal rakendub rohkem purjele ja vähem lauale. Liiga laia haardega hoides vajub keha sisse ja kaal rakendub lauale.


5.Purje tuulde tõmbamisel kasuta keha, mitte käsi.

Selle asemel, et tagumise käega pidevalt purje sikutada, tuleks tuulel lasta oma keha vee kohal hoida nõjatudes taha. Mitte tahapoole istuda!


6.Ära tõmba purje liiga tuule poole kaldu.

Keharaskusega purje otsas istumisega ei maksa liialdada, nii et puri vee kohale kaldub. Selles asendis puri ei tööta kogu võimsusega. Purje peaks hoidma võimalikult vertikaalselt. Seda saavutatakse puusade ettesurumise ja põlvede kõverdamisega.


7.Trapetsiotsad lühikeseks!

Kui trapetsiotsad on liiga pikad, siis nõjatumise asemel sa istud trapetsisse ja kaal rakendub jälle lauale. Trapetsi haakimine peaks toimuma kikivarvule tõusmisega, mitte kükitamisega.


8.Sõida rahulikult.

Rahulik surfar on kiire. Lõpeta oma keharaskuse, purjenurga ja sõidusuuna muutmine iga 10 sekundi tagant. Kui oled sõidusuuna valinud, võta oma sõiduasend ja hoia ülakeha jäik. Lase põlvedel laua hüplemine summutada.


9.Kalluta purje alumine serv laua lähedale.

Kui puri taha kallutada ja nurk laua ja purje vahel sulgub, võib täheldada olulist kiiruse suurenemist. See on kuidagi seotud aerodünaamikaga ja on üks olulisemaid kiiruse suurendamise võimalusi.


10.Tõuse oma jalarihmades.

Kui sa saad laua esiotsa esimese jalaga kergitada samal ajal ise trapetsis taha nõjatudes, siis oled suutnud oma kaalu laualt purjele üle kanda. Esimese jalaga tõstes muutub laud kipakaks ja tundub nagu side veega nõrgeneks.



Mina omalt poolt lisan, et kui tahad kiiresti sõita, siis pane võimalikult suurem puri püsti. Umbes 0,5 ruutu teeb enamasti vahe sisse. Aa kas tasub kellegist möödasõidu nimel hambad ristis kangutada? Trend on jätkuvalt freestyle. :))