lõuna surfarid
avaleht varustus opetused lohesurf jääsurf

esileht  »  lohesurf  »  õPPEMATERJALID

Abiks lohesurfi õppijale (toimetab Sven)


Soovituslik on esimesed sammud teha koolitaja või lohetajast sõbra valvsa pilgu all. Koolitus või sõbra abi on oluline eelkõige lohe lennutamise ja ohutusalase teabe omandamise seisukohalt. Kui see asi selge, siis võib vees ise edasi pusida. Lauale saamine on lihtsam õigetes oludes kus on piisavalt siledat vett ja avarust. Lõuna-Eesti parim koht selleks on ilmselt Võrtsjärvel Jõesuus ja mida sügise poole seda parem.



 

Lohesurfiga tutvust tehes alusta õppelohega

  • Võta aega ja vaata klipp algusest lõpuni läbi. Video pildi kvaliteet on kehvake, kuid sisu korvab selle kindlasti. Parim õppelohet käsitlev klipp mida olen seni kohanud.

  • Vali avar ja takistusteta harjutuskoht.
  • Loheliinide ühendamine nii öelda punni ja aasa meetodil toimub samuti ka suurematel veolohedel.
  • Lohet lennutades on poomi punane pool alati vasakus käes. Erinevatel tootjatel võivad värvid varieeruda.
  • Tee selgeks mis on "tuuleaken" ja kuidas selles orienteeruda kasutades vana head seierkella numbrilaua tehnikat.
  • Lohe veojõud on tuuleakna erinevates osades samuti erinev.
  • Lohet suvaliselt lennutada on lihtne. Eesmärk peaks olema lohet täpselt kontrollida. Näidatud harjutused võivad tunduda tüütud, aga tulevad kasuks.

 

Lohe ettevalmistamine

  • Inglise keeles Set Up, eesti keeles ka rigamine.

  • Lohe ja liinide ettevalmistamisel väldi varustuse lendu pääsemist kogu ettevalmistusaja jooksul. Lahtipääsenud varustus on väga ohtlik. Liiva asemel võib lohe kindlustada ka näiteks trapetsi või lohelauaga. Lumel võid lohe kindlustada ka lumega, aga jää peal olen ise kasutanud jää sisse keeratavat jää ankrut, mille matkapoest ostsin.
  • Loheliinide ühendamisel on ainus olukord kui poom tuleb peale liinide lahtikerimist maha panna tagurpidi ehk punane (või heledam) pool paremal.
  • Liinide lahtikerimisel veendu, et liinides poleks sõlmi. Loheliinis olev sõlm tekitab ohu loheliini katkemiseks sõidu ajal ja võib viia ohtliku olukorra tekkimiseni.
  • Kõik liinide ühenduskohad tuleb korralikult üle pingutada.
  • Peale liinide ühendamist veendu veelkord, et liinid poleks risti.

 

Lohe lendu laskmine

  • Esialgu kasuta kindlasti abilist lohe lendu laskmisel.
  • Ära kasuta abilisena vajalike teadmiste ja oskusteta inimesi.
  • Kasuta alati käe märguandeid.

 

Käe märguanded

 TegevusKäe märguanne
 Lohe üleslaskmisel või allavõtmisel - palun aita mind  Peopesaga kiivrile patsutamine
 Oota  Käsi üles tõstetud
 OK Peopesa asetatud kiivrile
 OK - kaugelt
 Mõlemad käed asetatud kiivrile
 Lohe lendu laskmine - lase lahti Pöial üles suunatud
 Aita, tähelepanu
 lehvita ülesõstetud kätt külgsuunas
 Aita, tähelepanu - kaugelt
 Liiguta mõlemat tõstetud kätt peakohal kokku-lahku
 Vaata Osuta silmadele
 Vaata sinna
 Osuta käega vajlikku suunda
 Jah Nooguta
 Sõidan sinna suunda
 Osuta käega suunda


 

Lohe alla võtmine

  • Esialgu kasuta kindlasti abilist lohe alla võtmisel ja turvalisuse mõttes on abilise kasutamine alati eelistatuim.
  • Ära kasuta abilisena vajalike teadmiste ja oskusteta suvalisi rannas olevaid inimesi.
  • Kindel märk võõra abistaja asjakohaste teadmiste olemasolust on lohe allalaskmise soovi käemärguandele vastamine samuti käemärguandega. See näitab, et ta on sinu soovi mõistnud. Märgandele mittevastamisel tasuks täiendavalt veenduda, kas abistaja ikka teab mida teha.

 

Self Rescue

  • Self Rescue on tehnika, mida iga lohesurfar peab teadma.
  • Kui sul on reaalses olukorras vaja sügavas vees loheliinid kokku kerida ja laineharjad käivad samal ajal üle pea, tuleb järgnev oskusteave kindlasti kasuks.

  • Tegelikult peaks iga algaja lohesurfar enesepäästmise tehnika juba koolitusel läbi tegema, siis on vajalikul hetkel mingisugune kogemus juba olemas.
  • Keegi ei lähe surfama plaaniga ennast hiljem täbarast olukorrast päästa. Ole nii ettevaatlik kui tahes, ikkagi võib midagi ootamatut juhtuda. Ilm võib trikitada või varustus alt vedada. Ole alati sellisteks olukordadeks valmis ja pea meeles, et ükski varustus pole nii kallis kui elu.

 

Body Drag

  • Selle osa õppeprotsessist tahaks iga algaja muidugi vahele jätta, aga tõsiasi on, et varem või hiljem puutud sellega nagunii kokku ja esialgu on lohet juhtima õppida ilma lauata ikkagi lihtsam.
  • Paljudel juhtudel on "Body Drag" ainuke viis peale lauakaotust laud uuesti kätte saada.

 

Veestart

  • Ükski veestarti kirjeldav klipp ei tundu olevat piisavalt ülevaatlik, aga mingi valik tuli teha.

On selle videoga kuidas on, aga kuna mul on veel päris hästi oma katsumused meeles, siis tooks mõned asjad välja.
  • Alustasin oma lauale saamise katseid liiga nõrga tuulega. Arvasin ,et tugevam tuul on ohtlikum, aga tegelikuses on nõrga tuulega lohet palju keerulisem stabiilsena seniidis hoida. Piisab ühest tuuleaugust kui lohe esiserv ees alla kukub ja ongi liinid sõlmes. Ohutuse osas mängib suuremat rolli pigem koha valik. Tegelikult oleks ideaalne kui tuul oleks lohele antud tuululatuse keskel. Tuuleulatuse alumises ja ülemises otsas lohe juhtimine on igal juhul komplitseeritum.
  • Tihtipeale soovitatakse laud suunata kergelt alltuult. Siin peaks märkima, et rõhk on sõnal "kergelt". Tuule tugevus on siin võtmesõna. Piisava tuuletugevuse korral pole sisuliselt vaja seda teha, aga seda võib teha.
  • Kõige olulisem on ikkagi lohe veojõu kontrollimine ja ajastus. Algasend kindlasti selline, et laud on allatuult ja põlved kõverdatud ning lohe seniidis e. 12 peal. Kui plaanid esimest triipu vasakus suunas sõita, siis vii esmalt lohe kella 1 peale, sealt vasakule alla tuuleakna keskosa suunas ja sealt edasi umbes 10-11 suunas. Ära sea endale eesmärgiks kohe esimesel katsel lauale saada, pigem tunneta esimestel katsetel kui palju lohe veab ja ära juhi lohet kohe liiga madalale jõutsooni. Alusta tagasihoidlikumalt ja proovi iga uue katsega lohet läbi jõutsooni madalamalt tuua. Kui kogemused puuduvad, siis võib lohe veojõud tulla väga suure üllatusena ja lohe võib sind üle sinu laua pea ees suure hooga vette tõmmata. Esimestel katsetel harjuta lihtsalt õiget manöövrit lohega ja iga katsega juhi lohe natuke madalamale veotsooni, kuni ühel hetkel lohe lihtsalt tõmbab su lauale.
  • Sellel hetkel kui lohe sind veest välja tõmbab tuleb vasak jalg sirgeks lükata kuid samal ajal peab keha raskus siiski kõverdatud parema jala peale jääma. Selliselt saavutadki kohe õige sõiduasendi kui kohe lauale saades veel puusad ette ja õlad taha viia ning kogu keha raskusega trapetsile toetuda.
  • Kogu kirjapandud juhend on nagu ta on. Julgustuseks võib öelda, et natuke meenutab see jalgrattasõidu õppimist lapsepõlves. Kui kord lauale saanud oled, siis hiljem ei mäletagi sellega hädas olemist.

 

Sõitmine ülestuult

  • Kohe kui oled lauale saanud, tekib küsimus kuidas mitte alltuult ära vajuda.

  • Väga hästi ja detailselt seletatakse ülestuult sõitmise tehnika lahti videos mille leiad siit .

 

Sõidusuuna vahetus

  • Sõidusuuna vahetamiseks on mitmeid mooduseid. Antud klipp kirjeldab ilmselt kõige lihtsamat. millest alustada.


 

Laua päästmine

  • Viimase õpetusena otsustasin lisada näiteid sellest kuidas abistada lauast ilma jäänud lohetajat ja eemale triivinud lauda transportida.



Kui niisama triibutamine juba käpas, siis vaata ka vigureid.

Tagasi lehe algusesse hüppa siit.